Pages

Monday, May 16, 2011

anda ada impian dan azam yang mahu direalisasikan?

yep. saya ada impian. i guess everyone has their own unique dream.

cuma, yang membezakan adalah kekuatan yang ada untuk mencapainya. support yang ada untuk membantu mereka mencapainya. dan of course. capability that they have such as money, time and opportunity.

dulu. saya tak tahu saya nak jadi apa dalam hidup ni. yang saya tahu. apa saja yang Allah beri, saya ambil dan cuba lakukan dengan yang terbaik. macam zaman sekolah. belajar je. tanpa arah tujuan. ye. mungkin adalah jugak cita-cita. masa sekolah rendah nak jadi pensyarah (ke cikgu ek?). dan bila dah masuk sekolah menengah nak jadi doktor plak. tu pun sebab selalu dapat A untuk biologi dan memang rasa seronok pun belajar subjek tu. tapi bila tiba-tiba dapat B3 masa SPM, terus down dan lupakan cita-cita nak jadi doktor. haha. so, ambil saje peluang yang P** bagi sebab peluang scholarship susah nak dapat kan? plus, umi pun suruh ambil. so, saya pun OK saje. biarlah saya tak minat course ICT tu pun. biarlah even komputer cam alergik dengan saya sebab everytime sentuh sure ada problem. haha. well. takde la all the time. but mostly lah. so, dengan tabah dan positif nya saya ke UTP dengan mindset, insyaAllah, minat itu akan datang.

tapi. sampai lah saya grad, minat itu tidak kunjung tiba. alhamdulillah, biar tak minat pun, dapat jugak lah grad. hehe. dan directly after grad tu, terus sambung Masters sebab fikir peluang untuk kerja dengan P** sangatlah tipis masa tu. and at the same time, asyik duk dengar cite, ramai sungguh yang tidak recommended. especially for my course. nak cari kerja sendiri, malas plus memang tak minat owh ict ini. (tapi sambung jugak Masters in ICT?? owh sungguh tak paham dengan diri sendiri lagi...  -.-)

huhu. namun, rezeki tetap berpihak pada diri ini. dapat juga la kerja dengan P**. even though di Terengganu. even though tak tahu apa-apa pun pasal quality and segala bidang kerja yang boss duk explain masa phone interview tu. once again, i just do what ever that Allah gives me. (lagi sekali, i am just following the flow. huhu)

so senang cite, and the conclusion is, i never know what i want in life. what and who i want to be. seriously, i am so envious of those who already knew what they want in life. ada yang nak jadi engineer yang berjaya. ada yang nak buka bisnes itu ini. ada yang nak jadi jutawan by age 25. me? hm.. i just know that, i want to be happy and enjoy this life as much as i can. (er. bukan semua orang pun macam tu ke? -.-)

but now, i think i have already found it. at least. i know i am so happy doing it. together with the support from the one that i love. i think its going to be enough for me to make it a reality. owh Allah, please help me. please help me to be strong, to face all of the challenges, the hard work and or course the negativity that will constantly comes to me. maybe from within myself. and outsiders.

and, last week, i did watch rancangan bersama dato' dr fadzillah kamsah. and coincidently he talked about azam tahun baru. well. boleh jugak lah kalau nak di applykan for impian and cita-cita kan? he said. untuk menjadikan azam kita menjadi kenyataan, ada 3 cara.

1. Berdoa pada Allah S.W.T
Sentiasa berdoa agar sentiasa diberi kekuatan pada diri untuk mencapai impian kita. berdoa agar dipermudahkan segalanya. pendek kata, minta pertolongan pada Dia yang Maha Esa. :)

2. Set your azam or impian clearly
It means. we have to make each dream of ours to be clear as crystal. don't just make it vague. or too general. for example. i want to loose weight. NO NO. tak boleh macam ni. its too general. takde tujuan dan kabur. at least, make it clear by stating by when, how much do you want to lose it?, by what means? etc2. senang cite. build your own strategy on how to make it happen. hm. maybe i will use the 5 wife and 1 husband method. :)

3. Iklankan impian itu sentiasa
Menurut dato' dr fadzillah, manusia ni, mostly after 3 weeks, will tend to forget what they want to achieve. so, iklankan dan sentiasa ingatkan diri ini apa yang anda ingin capai. maybe. paste the dream at your dressing mirror? di cermin toilet ke? buat jadi wallpaper laptop ke?

owh. berikan lah ku kekuatan. :)


p/s: i guess i need to make it as my special secret project first. hehe. bagi yang tahu. shhh~~

No comments: