Pages

Monday, April 11, 2011

sniff.. sniff.. koff koff..

kepala ku pening...

hidung ku berair...

tekak ku perit... berkahak...

aiyo. nak demam kah?

sebagai seorang ibu mengandung, pasti la saya tak nak sakit. sebab masa ni la kalau sakit tak boleh sembarangan makan ubat macam zaman anak dara dulu. sebab takut ubat yang di makan tu akan bagi effect tak elok pada baby dalam tummy ni.

jadi saya pun, mengambil langkah-langkah berjaga-jaga, dengan mengikut nasihat si suami. iaitu minum air banyak-banyak. tapi selalunya tak lah. sebab kalau tak minum sangat pun, trip ke toilet sangat la kerap. tapi kalau tekak dah perit bebenor, harus lah kan minum dengan banyaknya juga.

so, i pun google lah. kot-kot terjumpa langkah-langkah alternatif yang boleh dicuba. :P

so, i found this blog --> http://krsty-pinky.blogspot.com/2011/01/rawatan-selsema-bagi-ibu-hamil.html saying that there are a few tips / cure for pregnant lady like me to try ;
1. rehat cukup-cukup (memang selalu buat, since i'm jobless.. hehe)
2. minum air banyak-banyak (er..)
3. buat wap panas + VICKS (apa ni ek? hm...)
4. makan makanan seimbang (pun er..)
5. minum air panas + perahan air limau + madu (macam senang...)
6. jumpa doktor kalau makin teruk (ok. obvious la kan? hehe)

ada lagi satu yang saya jumpa --> http://pakarhowto.com/belajar-bisnes-internet/petua-untuk-mengelakkan-selsema.html. petua yang dikongsi ialah. gunakan air suam, dan masukkan ke dalam hidung dan tahan selama beberapa saat dan hembus. seelok-eloknya dibuat 3 kali sehari. hm? macam senang. tapi boleh jadi ke ek? hehe. agak-agak dari segi saintifik, macam mana la tips ni boleh menyembuhkan / mengelakkan selesema pada seseorang kan? apa-apa pun, no harm in trying. who knows it might work? :)

then, i found this interesting petua from this blog --> http://pinkertonic.blogspot.com/2011/01/ibu-mengandung-dgn-masalah-sakit-tekak.html. okay, selama ni saya tak pernah tahu ada something yang namanya "bunga kembang". mana plak nak cari dekat kerteh ni kan? :)

owh macam-macam petua dan tips. tapi for now, i think i want stick to my own way, minum air banyak banyak je, buang segala kahak dan hingus yang ada (ew?), dan rehat banyak-banyak. wee. (nampak sangat pemalas ek? :P)

u ols. doakan saya moga cepat sihat macam dulu k. mwahs.

2 comments:

♥ nana i am ♥ said...

salam kak~ :)
how r you?hehe~ nana just nak share sikit pasal 'buat wap panas + VICKS'
kalau tak silap laa kan..akak amik air panas letak dalam bowl for example.then,masukkan vicks secolek dua, next sedut wap air yang dah berkawan dengan vicks tu..insyaallah,kahak pon boleh cepat hilang.get well soon kak syai..

Pn Syaima' said...

salam. owh mcm tu ek? ok~ thank u very much for the info. will try later. :)