Pages

Saturday, October 23, 2010

khamis lepas khamis yang sungguh bermakna

di saat orang tengah sibuk berbincang-bincang dalam satu sesi workshop pada pagi khamis yang indah. saya duk sibuk berborak berbincang secara rancak nya dengan salah seorang top management di syarikat tempat saya mencari rezeki.

ramai gak la orang tertanya tanya [tanda jeles or tanda ingin tahu? hehe]. apa bendalah si syaima ni duk borak-borak dengan orang besar syarikat ni? especially ada "sorang" tu yang duk risau sgt kunun-kunun saya duk ngumpat ngadu pasal dia. hm. takde masa lah nak buat macam tu. terbukti sangat dia nak tahu sebab lepas je selesai sesi borak-borak bincang-bincang, terus tanya gue, "em, borak apa tadi??" hehe. tahu risau ye bang~

apa apa pun. yang pasti, macam-macam saya dapat. dari sesi mahu meminta maaf akibat ketidakdapatanhadiran ke satu majlis makan malam yang saya sendiri organize, terus bersambung ke sesi coaching. banyak sangat saya dapat belajar. lama jugak la sesi tu. so banyak gak la yang dapat saya terima. antaranya;

1. problem will always come. its up to u, on how to handle and solve it. :) betul kan? sangat setuju. takde masalah yang datang dalam hidup manusia, bermakna anda bukan manusia biasa yang normal lah. dan Allah takkan berikan masalah pada seseorang hambanya melainkan dia mampu untuk mengatasinya. very the true one kan?

2. saya ada mengadu pada beliau. mengenai satu kumpulan di syarikat yang sangat reluctant for accepting ideas. they have their own perception and mindset yang totally negative. which actually they should be acting and thinking the other way around. so, for this particular issue, they are totally rejecting our idea on doing this one event, so when i ask this top management guy on this matter, he compared ourself with our Nabi junjungan besar, Nabi Muhammad S.A.W. betapa susah dan lamanya baginda untuk mengembangkan islam. 23 tahun okay. padahal baginda manusia pilihan Allah. patutnya sekejap dan senang je la kan. tp tak. betapa dasyat nya dugaan dan cabaran. hingga kan pernah di ancam bunuh, dicaci dan sebagainya. namun baginda tetap sabar dan akhirnya berjaya menyebarkan islam ke pelusuk dunia dengan jayanya. hukhuk. terus rasa kerdil dan tahpape. n at the same time rasa bersemangat gak. sebab. takkan la halangan kecik macam masalah kecik saya di ofis tu, terus nak give up kan? lembik nye lah hai. :P

3. mengenai personal quality.

u have to balance this both, if not, gagal lah kamu. if you have more empathy, tak jalan lah sesuatu pekerjaan itu, macam tu jugak lah sebaliknya. if u just know how to ask and drive people to work according to your will, then tak jalan jugak. huhu ni leh apply pada nak jaga anak in the future juga. kalau terlebih manja kan anak. hm. u all jawab sendiri lah ya apa hasilnya anak tu jadi.nguu.

4. mengenai intelligent quality.

malas la nak explain.pahamkan sendiri k. :P

5. phases of .... hm. apa ek? haha..

don't know what you don't know --> know what you don't know --> know what you know --> don't know what you don't know

ke macam mana urutan dia ek? hm. kena check balik ni kertas mahjong yang dia conteng2 tempoh hari. boleh dah x ingat sangat.haih. short term memory lost betul. tapi yang pasti. kat atas ni adalah mengenai keadaan seseorang atau diri kita sendiri pada satu satu perkara. its actually up to us utk decide kita utk terus berada pada state yang sama or bergerak ke state yang seterusnya. hm. paham ke? hehe

dan banyak lagi.. owh sangat kagum dengan orang hebat mcm ni. lain sungguh cara pemikiran dia kan. thats y boleh berada di atas. :) very inspired.

dan sesi tengahari pun berlaku lagi sesi coaching dengan seorang top potential leader di syarikat gue bekerja. banyak sungguh dia kongsi. salah satu adalah mengenai buku yang telah mengubah hidup beliau hingga menjadi seperti hari ini. buku itu ialah 7 tabiat orang yang amat berkesan by Stephen R Covey.

saya pun telah membawa buku tersebut ke kerteh, dengan niat mahu membaca nya juga. hehe. chaiyo`~

mahu jadi hebat juga. n mahu buat orang rasa bersemangat lagi terinspirasi.

thank you for sharing this with me. terharu jadi insan terpilih. mwhaha

4 comments:

Charles T said...

I'm envious that you have good coaches around you.. wish all will change for me soon :)

Pn Syaima' said...

insyallah. chaiyo charles~ believe it and be positive k. lg best. dont blame people sgt. sbb xkan kemana pun. :)yg penting we always keep improving ourself, and positive`!

Anonymous said...

Salam kenal..junior utp yang akn berSI 3-6dec ni..doakan eh
suke entri ni..thanx for sharing :)

Pn Syaima' said...

sue: your welcome. glad u like it. :)

and good luck taw for your SI. just do your best. n tawakal. insyallah. no matter how bad u feel u did it, if Allah wants u to be with Pet, u will be. :) positif.