Pages

Thursday, November 19, 2009

tak paham kenapa


  • mesti gaji cleaner U** rendah. dah la RM100 dari jumlah gaji yang di terima kena di beri untuk pengangkutan ke U**. kesian bila tengok makcik-makcik yang agak tua berhempas pulas membersihkan kawasan U** ni. rasa macam tak berbaloi dan setimpal dengan kerja-kerja yang mereka buat. rasa macam tak patut dah mereka ni bekerja, patutnya mereka ni duk aje kat umah, melayan cucu-cucu.

  • mesti seorang warga tua itu masih lagi bekerja dengan teruk di kawasan bank CIM* di U**? terbongkok-bongkok pakcik tu mengangkat barang-barang berat. i was wondering, where is his children? kenapa mesti pakcik tu masih mencari rezeki di kala usia nya yang sudah senja? patut nya pakcik tu duduk di rumah berehat, dan beramal ibadat. bukan nye menyeksa diri lagi.

dua soalan ni muncul di kepala otak ku sejak dua tiga hari ni. rasa macam tak adil aje dunia ni kan? knapa mesti ada orang yang terlalu susah? n ada juga yang terlalu senang? kenapa mesti ada dua perbezaan yang nyata ni?

dan mungkin semua ni terjadi sebab diri mereka sendiri yang tidak mahu mengubah nasib masing-masing dan duduk di tahap yang sama, dari generasi ke generasi yang seterusnya. dan mungkin juga rezeki dan nasib yang tidak menyebelahi mereka langsung. huhu. macam-macam kemungkinan.

dan yang pasti, apa yang aku perhatikan ini sangat banyak mengajar diri ini tentang erti syukur dengan apa yang telah Allah kurniakan pada diri ini dan keluarga. betapa banyak nikmat dan rezeki yang Dia telah beri.

so syaima', udah2 la tu merungut. :))

korang sume pun macam tu gak ye? pandang n fikir saje pada orang yang lebih kurang dari kita, dari melihat pada mereka yang lebih dari kita. kerana sampai bila-bila pun kita akan merasa tidak cukup dengan apa yang ada.


4 comments:

kHaiRuLDiN said...

bersyukur dgn ape yg kite kecapi sekarang kan..

AsYqEeN said...

emm..itulah dunia ciptaan ALLAH..ujian kat dunia utk dia kecapi manis diakhirat kalo mereka yang susah tuh bersabar.. ;)

syaima!! jd la follower ekin..! huhu ;)
http://venusia-asyqeen.blogspot.com/

syaima' said...

khairuldin: yep2. sgt perlu bersyukur dgn apa yg ada.

asyqeen: yep. sudah jd follower kamu. :)

HambaAllah Yang Memakmurkan said...

kdg2 pd pandangan manusia, sesuatu perkara tu tak adil tapi dlm takdir Allah, itu adil bagi Dia.

kalo kita try gali kenapa Allah buat mcmtu, insyaAllah kita akan jmpe hikmahnya..

salah 1 nye, ada hamba Allah yg menulis blog ni dah belajar erti syukur